Zwangerschapsdip: vermoeidheid na de bevalling

Annelies Mulder100% natuurlijk, Bevalling, Gezondheid, Voeding, Zwangerschap3 Comments

IMG_0014-1024x683
door: Veronique Hundscheid voedingsdeskundige

Zwangerschapsdip en aanhoudende vermoeidheid na de bevalling. Steeds vaker ontmoet ik (jonge)moeders die chronisch vermoeid zijn. Een dagje bijslapen is vaak niet voldoende en langzaam aan wordt de roze wolk van de geboorte van je kindje minder roze.

Hoe kan dat?

Na een zwangerschap zou je toch eigenlijk weer langzaam je energie, je lijf en je spirit terug moeten krijgen. Niets is minder waar want je ben tenslotte niet meer alleen. Je kindje vraagt 24 uur per dag jouw aandacht en zorg. Daarnaast heeft je lijf een hele periode keihard gewerkt aan jullie wondertje, met als klap op de vuurpijl: de geboorte. Tel daar nog een kort zwangerschapsverlof bij op en je start je werkzaamheden op halve kracht.

Stap 1: Help!

Een tip die ik iedere zwangere vrouw meegeef is: ‘Durf hulp te vragen!’.

Onderschat het moederschap niet en probeer je te omringen met mensen die je op een fijne en rustige manier kunnen ondersteunen. Al is het maar de boodschap doen, de hond uitlaten of even jullie spruit opvangen zodat jij even tijd voor jezelf hebt. Achteraf kan ik duidelijk stellen dat ik na de geboorte van onze jongste, te weinig hulp heb gevraagd. Ik dacht “dat doe ik wel even zelf”.

Stap 2: Je lijf, vitamines en mineralen

Nu je misschien jezelf herkent in het verhaal, is het belangrijk te onderzoeken hoe het gesteld is met je vitamine en mineralenvoorraad. Je zult versteld staan wat de invloed van deze voorraad is op je humeur, welzijn en gezondheid.

Of je nu zwanger bent, pas bevallen bent of al grotere kindjes hebt, zorg dat je regelmatig je vitamine en mineralenvoorraad laat testen. Dit kan door middel van o.a. een bloedtest, (auto)kinesiologie of mesologie.

Ziet jouw huisarts hier geen heil in, ga dan zelf op zoek naar een goede therapeut die jou wel wil testen. Vaak kan jouw verloskundige of Mira Ouder & Kindzorg (antroposofisch consultatiebureau) jou door verwijzen naar een goede therapeut in jouw regio.

Wist je trouwens dat een chronisch tekort aan vitamine D chronische vermoeidheid en neerslachtigheid veroorzaakt?

Stap 3: Aanvullen en onderhouden

Zodra er een helder beeld is van jouw vitamine en mineralen voorraad, is het belangrijk tekorten zo snel mogelijk aan te vullen met goede supplementen. Helaas zijn niet alle merken hetzelfde en is er veel rotzooi te koop die jouw lijf niet voeden maar zelfs ziek kunnen maken. Kortom, een beetje investeren kan geen kwaad.

Bekende merken die ik graag adviseer zijn Solgar, Metagenics, Orthica, NOW en Essential Organics.

Sommige merken zijn alleen in reformwinkel te koop en niet via internet.

Laat je goed adviseren door een therapeut of deskundige over welk supplement het beste voor jou is voor nu en voor later.

Stap 4: Herkennen & erkennen

Wanneer je merkt dat je nog altijd te maken hebt met vage klachten en of neerslachtigheid die maar niet overgaat, maak hier dan werk van. Als moeder probeer je iedere dag weer alle ballen in de lucht te houden en verg je veel van jezelf.

Herken symptomen en erken deze: ben niet bang want je bent absoluut niet de enige. Het delen van ervaringen, gevoelens en emoties kan hierbij helpen. Een Mama Café kan een goede plek zijn om gelijkgezinden te ontmoeten en je hart kunt luchten.

Wil je met voeding iets doen aan je humeur, neem dan dagelijks:

  • Gedroogde vijgen, dadels, abrikozen en pruimen
  • Gedroogde moerbeien, bessen en kokos
  • Ongebrande zaden en pitten
  • Ongebrande noten
  • Banaan
  • Avocado
  • Boerenkool
  • Zeewier
  • Haver
  • Shiitakes
  • Vette vissoorten
  • Broccoli

Heb je last van vermoeidheid, neerslachtigheid of zit je laag in je energie? Je mag altijd vrijblijvend contact met mij opnemen; ik help je graag op weg.

Veronique Hundscheid

Voedingsdeskundige

info@veroniqueovervoeding.nlIk

 

 

 

Volg je Mamalogisch al? Klik hier voor de updates op Facebook. Natuurlijke en vrolijke inspiratie.

(Visited 1.113 times, 2 visits today)
Annelies Mulder on FacebookAnnelies Mulder on Instagram
Annelies Mulder
(33) Doula, massagetherapeut, Hypnobirthingdocent. Verbinden vanuit je eigen kracht, denkt niet graag in hokjes, intuïtief & kleurrijk. Vrolijke en natuurlijke inspiratie dat is Mamalogisch.

3 Comments on “Zwangerschapsdip: vermoeidheid na de bevalling”

  1. Wat fijn om dit artikel te lezen!

    Zes maanden geleden ben ik bevallen van onze zoon. De zwangerschap was perfect en de snelle bevalling zorgde voor bloedverlies, waardoor ik als vegetariër een wat erger ijzertekort kreeg. Dit werd bij toeval ontdekt.

    Nu mijn ijzer weer in orde is, blijf ik helaas moe. Ik slik vitamine B12, De, multivitaminen en heb nog ijzertabletten in de kast liggen. Ik blijf zo moe. Blijkbaar is het meer voorkomend. De bovenstaande groenten ga ik toch echt in mijn weekemenu gooien. Proberen waard!

  2. Inmiddels oma en nog moe.
    Tijdens eerste zwangerschap in 1983 de eerste keer erg naar geworden .dat is er met vlagen nog.
    Daarna nig 2 zwangerschappen ….in mijn buik rechts op hoogte van mijn heup altijd een naar gevoel.
    Gestaar van mt42 naar 52 terwijl anderen zouden afvallen met dat wat ik eet.
    ….een punt !..door vermoeidheid beweeg je minder.
    Buikscan gehad ..totaal niets te zien.
    Bloedwaarden oké ….dus daar sta je dan!!….vermoeide oma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *