Stresshormonen 7 tips – Ben jij een stresskip?

Annelies Mulder100% natuurlijk, Lekker in je lijf1 Comment

Mamalogisch-ontstressen-stresshormonen

Ben jij een stresskip of een koele kikker. Hoe werkt dat nou die stresshormonen. Van stress krijg je een verhoogde bloeddruk, het tast je hersenen aan, je spijsvertering verslechterd, je bloedsuikerspiegel piekt op en neer en je bent moe en van chronische stress krijg je een buikje. Stresshormonen stimuleren namelijk op de lange termijn spierafbraak. Ha! Wat gebeurt er als de stresshormonen voortdurend alarm slaan en door je lijf gieren.

De Amerikaanse stressonderzoeker Robert Sapolsky schreef een bestseller met de titel. Waarom krijgen zebra’s geen maagzweer? In zijn boek legt hij uit dat dieren bij het geringste teken van gevaar een stressreactie vertonen en dat deze reactie meteen stopt als het gevaar wijkt. Bij mensen werkt dat helaas anders. Als wij aan het gevaar zijn ontsnapt voelen we ons vaak nog uren gespannen. We denken dan weer terug aan de angstwekkende gebeurtenis en maken ons druk over mogelijke nieuwe problemen. De gedachte alleen lokt alweer een lichamelijke stressreactie uit. Ingebeelde angsten en zorgen veroorzaken vaak net zo’n hoge productie van stresshomonen als echte gevaren en problemen.

Stressfeitjes
  • Het verlaagt je weerstand
  • Stress tast je huid aan
  • Het vergroot het risico op diabetes type 2
  • Het maakt je oud
  • Depressief
  • En sloopt je hart
Symptonen van stress
  • slechte concentratie
  • gevoel van onrust
  • piekeren
  • gevoelens van minderwaardigheid
  • slapeloosheid
  • vergeetachtigheid
  • gespannen gevoel
  • snel geïrriteerd

Het zijn killers, maar hoe krijg je ze een beetje onder controle.

Boek een mentale vakantie

Geef jezelf een geestelijke minibreak! Het is de voordeligste vakantie die er is en het resultaat helpt je te ontstressen. Probeer eens voor een kwartier je verstand op nul te zetten. Sluit je ogen en focus je even helemaal op je ademhaling. Adem rustig in door je neus en met een lange ademhaling weer uit door je mond. Neem een mooie herinnering in gedachten en ga er even naar terug. Bijvoorbeeld dat mooie goudgele strand. Voel de zon op je huid en de wind in je haren. Snuif de zeelucht weer helemaal op. Ga helemaal op in je mentale break. Het kost in het begin misschien wat oefening, maar het resultaat van deze kleine meditatie is verbluffend. Je voelt je uitgerust en energiek. Doe jezelf en plezier en boek vaker een mentale vakantie voor jezelf.

Geen koffie maar thee

Veel stressjunks zijn verslaafd aan koffie. Logisch, want koffie geeft je uitgeputte systeem weer een lekkere oppepper. Ondermeer door ervoor te zorgen dat je cortisolproductie stijgt. Twee koppen koffie jagen je cortisolspiegel binnen uur 30 procent omhoog. Een fijne vervanger is groene thee. Thee bevat ook cafeïne, maar is daarnaast ook een bron van theanine een stof die je kalmeer zonder dat je er sloom van wordt.

Hanteer je stress

Ga de oorzaak te lijf. Struisvogel politiek werkt niet, voor je het weet hangt je huilend over je toetsenbord van vermoeidheid als je te lang door gaat. Verschuil je niet meer achter dingen die altijd hebben gewerkt. Doe jij eigenlijk wel waar je gelukkig van wordt? Probeer dat eens te onderzoeken en laat je hart kloppen van enthousiasme in plaats van stress. Langzaam in kleine stappen ga je voelen welke kant je op wil en waar je blij van wordt.

Kamillethee Natuurlijke rustgever

Kamille bevat natuurlijke kalmerende eigenschappen die ervoor zorgen dat we zowel geestelijk als lichamelijk kunnen ontspannen. Hierdoor is het bijvoorbeeld gemakkelijker om s’ avonds te gaan slapen. Deze thee staat met stip bovenaan wanneer je een natuurlijk alternatief wil gebruiken om je rustiger te voelen en je weer eventjes tot jezelf wil komen. Lees hier meer over de voordelen van kamillethee. Je kan hem hier ook bestellen in de webshop van mamalogisch.

Zoek de buitenlucht op

Ga lekker naar buiten. Door te bewegen in de buitenlucht krijg je volop verse zuurstof binnen. Het is goed voor je lichaam, want zo kan het zich ontdoen van afvalstoffen en dus beter functioneren. Lichaamsbeweging is het allerbeste antigif tegen stress, maar pas op alleen bewegen met mate is goed tegen stress. Overdrijf niet. Het helpt en zorgt voor afleiding en het ontspant. Even je hoofd op andere gedachten.

Pak je rust

Van hard werken gaat natuurlijk niemand dood. De favoriete quote van mijn vriendin is liever opgebrand dan uitgedoofd, maar rust is belangrijk. Ben je permanent moe zoals ik had toen ik nog op kantoor werkte dan gaat het fout. Kortom als je moe bent pak je rust. Het lijkt voor de hand liggend, maar er zijn hele volkstammen die niet via deze open deur aan werkstress weten te ontsnappen.

Blijf kalm met magnesium

Magnesium is een wondermineraal. Het ontspant je zenuwstelsel. Landurige stress vreet het verbruik van magnesium. Slik 400 mg voor het slapengaan en je slaapt ontspannender. Het geeft je extra energie en helpt ook om je bloedsuikerspiegel te reguleren. In periode van stress plas je 4 keer zoveel magnesium uit dan normaal. Goed om deze aan te vullen en het is een natuurlijk mineraal. Kies altijd voor magnesiumcitraat deze wordt beter opgenomen.

Volg jij Mamalogisch al? Klik hier voor de updates op Facebook met vrolijke en natuurlijke inspiratie.

(Visited 85 times, 1 visits today)
Annelies Mulder on FacebookAnnelies Mulder on Instagram
Annelies Mulder
(33) Doula, massagetherapeut, Hypnobirthingdocent. Verbinden vanuit je eigen kracht, denkt niet graag in hokjes, intuïtief & kleurrijk. Vrolijke en natuurlijke inspiratie dat is Mamalogisch.

One Comment on “Stresshormonen 7 tips – Ben jij een stresskip?”

  1. Ik ben helaas wel een stresskip, hoewel het soms ook door de omstandigheden komt. Mijn manier om er mee om te gaan is hardlopen. Zo loop ik het overschot aan adreneline er uit, en wordt het op een natuurlijke manier afgevoerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *