Tips Mindfulness – Laad jezelf met rust

Annelies MulderGezondheid, Lekker in je lijf, Zwangerschap2 Comments

Mamalogisch-mindfulness

Mindfulness tegen je korte lontje? Schiet je soms tegen het plafond van frustratie dat je alles niet af krijgt wanneer je wil? Ik wel. Je hebt twee handen en 24 uur in één dag, maar soms is dat te weinig en blijft die agenda overvol en de onrust giert door je lijf en je voelt je opgejaagd. Hoe laat je de touwtjes wat losser hangen en druk je even op de pauzeknop om te zorgen dat je weer dichter bij jezelf komt te staan en alles wat moet even laat voor wat het is. Je hebt het nodig om op adem te komen en meer taken te verdelen en niet alles alleen te willen doen.

Mindfulness & mindfuck

De theorie. Mindfulness is een mooi woord voor het vermogen tot meer bewustzijn wat wij allemaal al hebben als mens. Het is een ander woord voor bewustzijn. Eenvoudig gezegd is het bewustzijn van moment tot moment, zonder oordelen je merkt alleen op wat er op dit moment is. Je stelt je als het ware meer open voor dimensie van rust en aanwezigheid die altijd nabij is. Simpel gezegd, als je meester bent over je eigen mind kun je het elk moment oproepen. Door aandacht te besteden aan de manier hoe je ademhaalt, aan de stappen die je zet, de geluiden, sensatie of geur of smaak die je ervaart. Of de manier waarop je denkt word je je al bewuster en komen je gedachten meer tot rust en voel je je meer ontspannen. Het vermindert pieker en stress en het mooie is je doet het helemaal zelf. De praktijk. Is het gemakkelijk? Nee, dat is het niet soms word je je ook weer te bewust van alles althans dat heb ik. Onze mind is heel sterk en neemt vaak een loopje met je en net op de momenten dat jij er geen zin in hebt.

We zijn al bewust

Als mens zijn we eigenlijk bewuster dan we denken, maar doordat we zo vliegen vliegt de tijd automatisch aan je voorbij. Iets waaraan je moeilijk ontkomt door de drukte van de dag en je drukke en het getrek aan je hoofd en benen als moeder. De momenten die mindful zijn die momenten dat je even extra intens kunt genieten. Zoals even zitten in de zon met je ogen dicht, je kinderen die je intens laten stralen, het gevoel van geluk als je je bewust bent dat het hem in kleine dingen zit, geluiden om je heen, smaak, geur. Eigenlijk is de kwaliteit van mindfulnes dan al in werking voordat je je gaat bezighouden met met gedachten en of gevoelens over wat je opmerkt. Het is gewoon zijn, zijn in de puurste vorm van het woord. Het is je natuurlijke mindfulness.

Pad van verandering

Als je je bewuster wordt van dingen ga je je ook meer realiseren welke dingen er niet meer bij je passen. Of waar je je niet goed bij voelt. Je komt dichterbij bij je gevoel en verandert de manier op hoe je je gedachten vasthoudt. Het is een mentale kwaliteit die opmerkt wat aanwezig is zonder naar direct oordelen of gedachten op los te laten. Je stelt je open voor de waarheid van verandering. Dit is hard werken en gaat niet vanzelf. In 2009 deed ik een mindfulness training en nee ik ben niet iedere dag even mindful. Het is bootcamp om soms je gedachten te temmen. Op sommige dagen zit mijn hoofd propvol met onzekerheden. Zorgen over de harde wereld waarin mijn Fedde opgroeit, het systeem waar we in zitten, mensen die je laten zitten. Soms groeit het dan letterlijk boven mijn hoofd en heb ik de hele dag last van onrust wat zich dan uit in een bonzend hart. Dan kan ik mezelf wel gaan vullen met ik moet bewust en mindful zijn maar dan gaat dan even niet. Op dit soort dagen heb ik geleerd. Ik leg me er maar bij neer en ga wat beter voor mezelf zorgen. Lief zijn voor mezelf en dingen doen die mij meer voldoening geven.

Onzin die mindfulness

Sommigen mensen pretenderen dat mindfulness onzin is, maar eigenlijk heeft hoe wij onszelf voelen alles te maken met de gedachten die we hebben. Vind ik mezelf te dik? Dan voel ik me daar niet beter door en verberg ik mezelf. Vind ik dat iedereen slimmer en beter als ik? Dan vreet dat aan mijn zelfvertrouwen en word ik onzeker over mijn eigen kunnen. We weten het allemaal heel goed hoe het werkt maar de praktijk blijkt toch lastiger. Onderzoek in de psychologie en neurowetenschap toont aan dat je brein door oefening van minfdulness werkelijk in positieve zin verandert. Het is goed voor je psyche en mentale gezondheid en op de kwaliteit van je relaties. Je krijgt meer grip op jezelf en op je eigen gedachten.

De praktijk

Word je bewuster van de dingen die je waarneemt. Neem de tijd voor jezelf en voor je kinderen. Iedereen is weleens boos, verdrietig en compleet ongelukkig. Irritatie, woede en ergernissen horen erbij, maar toch is het fijn om die oogkleppen af te zetten en je minder ongelukkig te voelen door meer te genieten van de kleine dingen en je niet meer te laten leiden door negatieve gevoelens. Het gras is namelijk niet groener bij de buren al denken we vaak van wel. Word je wat meer mindful dan zal je verbaasd zijn over de invloed die het op je heeft. Je hebt meer begrip en liefde voor jezelf en dat is een groot cadeau!

Tips
  • Een dooddoener eerste klas, maar hij klopt. Merk je gedachten op. Gedachten zijn maar gedachten ook al gaaaaaan ze maar door. Jij bent je gedachten niet en ze zijn niet blijvend. Zijn ze wel blijvend dan heb je wat om aan te gaan.
  • Laat je werk los focus je op wat jij echt belangrijk vindt.
  • Wees in het huidige moment ook als de hele wereld aan je loopt te trekken en je het gevoel hebt dat je alles maar moet. Stap uit die gekte en blijf dichtbij jezelf dan maar nee verkopen!
  • Mediteer en zoek de stilte op. Sluit je ogen en maak het jezelf comfortabel. Het hoeft niet lang te zijn, pak een moment van rust voor jezelf. Oefen, voel en ervaar de invloed van rust.
  • Laat je niet ontmoedigen door negatieve gedachten. Ook deze mogen er zijn en hebben iets te vertellen. Kijk eerlijk of je de dingen die je doet nog wel bij je passen en ga op onderzoek uit.
  • Heb meer compassie voor jezelf. Zeg tegen jezelf. JA! Ik ben goed genoeg.
  • Maak je minder zorgen over werk. Liever een leuke moeder dan een leuke werknemer.
  • Laat boosheid toe. Doe je dat niet, dan zet het zich vast in je lijf. Je krijgt last van je schouders rug en zuigt het energie.
  • Zet lekker je koptelefoon op en luister naar muziek waar je heel blij van wordt. Het geeft nieuwe energie en je kunt er weer even tegenaan.

We kunnen in dit leven geen grote dingen doen. We kunnen slechts kleine dingen doen met veel liefde. Moeder Teresa.

Volg jij Mamalogisch eigenlijk al? Klik hier voor de updates met vrolijke en natuurlijke inspiratie.

(Visited 34 times, 1 visits today)
Annelies Mulder on FacebookAnnelies Mulder on Instagram
Annelies Mulder
(33) Doula, massagetherapeut, Hypnobirthingdocent. Verbinden vanuit je eigen kracht, denkt niet graag in hokjes, intuïtief & kleurrijk. Vrolijke en natuurlijke inspiratie dat is Mamalogisch.

2 Comments on “Tips Mindfulness – Laad jezelf met rust”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *