Slaapmeditatie: slapen als een roosje

Annelies Mulder100% natuurlijk, Gezondheid, Lekker in je lijf0 Comments

shutterstock_235089946_hoofdfoto

Lig je te plafondstaren, te draaien, heb je onrustige benen en  vind je het lastig om de dag los te laten en in slaap te vallen? Herkenbaar, maar wat kan je helpen om meer tot rust te komen. Slapen zorgt voor een groot aandeel van het herstellen van de geest. Maar soms houden je gedachten vast aan bepaalde dingen en tikken de minuten langzaam weg en blijf jij wakker met een afgaande wekker in het vooruitzicht. 

Slaapmeditatie

Tijd voor een schoonheidsslaapje! Neem je oordopjes mee naar bed, zorg dat je lekker ligt en laat je lijf lekker in het matras laat ploffen. Op Youtube heb je vele filmpjes om te mediteren zoek er eentje die bij jou past. De ene stem heb je wel wat mee de andere niet. Ze zeggen dat meditatie veel krachtiger is dan slapen en dat mensen die veel mediteren minder uren slaap nodig hebben, omdat hun lichaam én geest helemaal verfrist en verjongd gedurende de meditatie sessies. Dat klinkt mooi he, maar ik geloof wel dat er een kern van waarheid in zit. Zelf heb ik tijdens een retraite ervaren hoe het is om echt te kunnen mediteren. Volledig in stilte zonder mindfuck, het maakt je kalm en rustig, je voelt je ontspannen en ik zag er daarna heel rustig en helder uit. Mijn ogen waren fel groen van kleur en ik kreeg een soort van natuurlijke happy glow.

Ik ga niet zeggen dat mediteren makkelijk is, daar gaat veel oefening en zelfs pijn en frustratie aan vooraf. Ik heb heel wat keren als een stijve plank gelegen dat de onrust maar in mijn lijf bleef razen en ik mezelf streng verplichte om tot rust te komen tijdens het mediteren. Zo werkt het natuurlijk niet. Ook ga je merken hoe snel je weer bent afgeleid, omdat je gedachten je overal in mee nemen en vaak alle kanten op gaan. Het belangrijkste is de vriendelijkheid naar jezelf om weer terug te komen in de stilte en te ervaren dat alles oké is.

Fysologische voordelen van mediteren

  • het verlaagt het zuurstof gebruik
  • De ademhalingsfrequentie wordt lager
  • het leidt tot een dieper niveau van ontspanning
  • De bloeddoorstroming neemt toe en de hartslag wordt rustiger
  • Helpt bij controle over eigen gedachten
  • Ontwikkelt emotionele volwassenheid
  • Er is minder tijd nodig om in slaap te komen, helpt bij slapeloosheid
  • Er is minder slaap nodig om van slaapgebrek te herstellen
  • het geeft je lichaam rust om te herstellen
  • Je wordt uitgeruster wakker

Je kunt een geleide meditatie doen zoals in onderstaand filmpje of ontspannende muziek (het tweede filmpje vind ik erg mooi om lekker tot rust te komen) of doe een stiltemeditatie. Zoek iets wat bij jou past en kom in je lijf. Good night!

Deze gebruikte ik altijd als ik mijn zoontje ging masseren. Heerlijk!

Volg Mamalogisch klik hier voor de updates op Facebook met vrolijke en natuurlijke inspiratie. Wil je lekker in je lijf komen? Kom langs voor een heerlijke mama- massage. Geniet, ontspan en ontstress. Je komt heerlijk tot rust en de massage is good for your mood. Mijn praktijk zit in Hilversum voel je welkom. Lees hier meer. 

(Visited 3.932 times, 8 visits today)
Annelies Mulder on FacebookAnnelies Mulder on Instagram
Annelies Mulder
(33) Doula, massagetherapeut, Hypnobirthingdocent. Verbinden vanuit je eigen kracht, denkt niet graag in hokjes, intuïtief & kleurrijk. Vrolijke en natuurlijke inspiratie dat is Mamalogisch.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *